Ekonomi

Tayland ekonomisi fabrika kapanışları ve ithalat baskısı altında zorlanıyor

Tayland ekonomisi, geçtiğimiz yıl yaklaşık 2.000 fabrikanın kapanması ve iş kayıplarında önemli bir artışa neden olması nedeniyle önemli zorluklarla boğuşuyor. Bu kapanmaların ortasında Çinli elektrikli araç üreticisi BYD, Güneydoğu Asya’daki ilk fabrikasını Tayland’da açarak, yılda 60.000 kadar otomobil üreten Suzuki Motor fabrikasının kısa bir süre önce kapatılmasıyla keskin bir tezat oluşturdu.

Kapanışlar, Güneydoğu Asya’nın en büyük ikinci ekonomisi olan Tayland’da Çin’den yapılan ucuz ithalat, artan enerji fiyatları ve yaşlanan işgücü nedeniyle azalan endüstriyel rekabet gücünün daha geniş bir eğilimini yansıtıyor. Tayland’ın GSYH’sinin yaklaşık dörtte birini oluşturan imalat sektöründe kapasite kullanımı %60’ın altına düşmüştür.

Bu zorlukların etkisi, Samut Prakan eyaletindeki V.M.C. Güvenlik Camı fabrikası kapandığında yaklaşık yirmi yıl sonra işini kaybeden Chanpen Suetrong tarafından vurgulandı. Hiçbir birikimi olmayan ve önemli miktarda borcu bulunan Suetrong, üretimdeki gerileme nedeniyle mali güvensizlikle karşı karşıya kalan ve sayıları giderek artan Taylandlı işçileri temsil ediyor.

2023’te iktidara gelen Başbakan Srettha Thavisin, dört yıllık görev süresi boyunca yıllık %5 GSYH büyüme hedefine ulaşmakta zorlanıyor. Ekonomiye ilişkin mevcut tahminler bu yıl için %2,5 civarında bir büyüme oranı öngörüyor ki bu da Tayland vatandaşları arasında Thavisin’in performansına ilişkin yaygın bir memnuniyetsizliğe yol açmış durumda.

Ekonomik gerilemeye yanıt olarak hükümet, eleştirilere maruz kalan ancak Başbakan tarafından ekonomiyi canlandırmak için gerekli görülen 500 milyar Bahtlık bir yardım programı uyguluyor. Bu plan, Chanpen de dahil olmak üzere 50 milyon Taylandlının almaya hak kazanacağı 10.000 bahtlık bir sadakayı içeriyor.

Devlet planlama kurumu Ulusal Ekonomik ve Sosyal Kalkınma Konseyi, Tayland’ın Çin tarafından ihraç edilmeyen ürünlerin üretimine odaklanması ve tarım sektörünü güçlendirmesi gerektiğini öne sürdü. Ayrıca Tayland KOBİ Federasyonu, küçük üreticilerin artan üretim maliyetleri ve çok uluslu şirketlerin rekabeti ile mücadele ettiğini belirtmiştir.

Tayland bu aydan itibaren, ağırlıklı olarak Çin’den gelen ve fiyatı 1.500 Tayland Bahtı’nın altında olan ithal mallara %7 oranında katma değer vergisi uygulayacak, ancak bu mallar gümrük vergisinden muaf tutulmaya devam edecek. Tayland Sanayi Federasyonu, özellikle ABD-Çin ticaret savaşı ve diğer bölgelerdeki bazı Çin mallarına yönelik mevcut engeller ışığında, hükümeti gümrük vergisi kaçakçılığını önlemeye çağırıyor.

Tayland ekonomisi bu zorluklarla mücadele ederken, BYD’nin Rayong’daki elektrikli araç fabrikasının 4 Temmuz 2024’te açılması, aksi takdirde zorlu bir endüstriyel ortamda parlak bir nokta olarak duruyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

haberdulkadiroglu.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu